Boeingi 737 MAX. W marcu bez zamówień od kreski lotniczych  Ze świata

Brak zamówień na boeingi 737 od linii lotniczych. Główny taki miesiąc od kilku lat

Boeing przy marcu nie otrzymał jakiegokolwiek bądź nowego komercyjnego zamówienia dzięki samoloty 737, co wydaje się być pierwszym takim miesiącem od czasu prawie siedmiu lat a mianowicie podał w środę kurier "Wall Street Journal". To efekt dwóch niedawnych katastrof nowego modelu 737 MAX.

W marcu Boeing dostarczył do odbiorców zaledwie 11 samolotów typu 737 MAX - czyli takich jak rozbiły się w Indonezji i Etiopii - co stanowi mniej niż połówkę dostaw w poprzednich dwóch miesiącach (24 w kwietnio i 27 w lutym).

To także zdecydowanie poniżej tempa potrzebnego, aby osiągnąć ogłoszony w kwietniu cel, aby w tym roku dostarczyć ponad 900 samolotów wszystkich rodzajów.

Największa linia lotnicza świata wydłuża zawieszenie lotów boeingami

Problemy Boeinga

Analitycy spodziewają się teraz, że po tym roku do odbiorców trafi ok. 750 samolotów i szacują, że obniżenie produkcji, odszkodowania oraz naprawa wadliwego systemu zapobiegającego utracie siły nośnej w schemacie MAX kosztować będą spółkę 2-3 mld dolarów.

To i tak w dużym stopniu mniej niż 27 mld dolarów, o które zmniejszyła się giełdowa wycena korporacji od czasu katastrofy samolotu w Etiopii 10 marca. We wtorek akcje Boeinga kosztowały na zamknięciu sesji 369, 04 dolarów, jakie możliwości było zaledwie o jednej, 29 dol. powyżej min. z ostatnich 52 tygodni.

Boeing pracuje obecnie nad naprawą systemu MCAS, który według wstępnych testowań był przyczyną obu katastrof, ale ponieważ będzie pan musiał być certyfikowany za pośrednictwem władze lotnicze, niektórzy analitycy przypuszczają, że samoloty 737 MAX pozostaną uziemione jakie możliwości najmniej do września. Według katastrofie w Etiopii władze lotnicze i linie lotnicze na całym świecie zdecydowały o wstrzymaniu do odwołania użytkowania modelu 737 MAX.

W zeszłym tygodniu firma poinformowała o czasowym zmniejszeniu miesięcznej produkcji typu 737 MAX o 10 sztuk - do 42, choć jeszcze niedawno planowano, że latem miesięczna wytwarzanie wzrośnie do 57. Przy fabryce w Seattle dzięki odbiór czekają dziesiątki obecnie zbudowanych samolotów.

Bez zamówień od linii lotniczych

W marcu Boeing przekazał klientom 54 samoloty każdego typów, co jest równoznaczne z ustanowieniem, że od czasu początku roku liczba wręczonych maszyn wzrosła do 149. Firma otrzymała zamówienia dzięki 44 nowe samoloty, przy tym na trzy egzemplarze biznesowej wersji modelu 737, ale nie było oraz jednego zamówienia na machiny z serii 737 od linii lotniczych. Jak wypływa z danych firmy, był to pierwszy taki traf od maja 2012 r.

Model 737 MAX wszedł do użytku komercyjnego w maju 2017 r. Jak dotychczas firma dostarczyła ponad 370 egzemplarzy tych samolotów i ma zestawione zamówienia na 4625 pozostałych, których łączna katalogowa cena, czyli bez ewentualnych rabatów, wynosi 440 mld dolarów.

Jednak niektóre linie, jak np. Garuda Indonesia, zapowiedziały po katastrofie po Etiopii, że będą chciały zrezygnować ze złożonych zleceń.