Adamczyk: przyspieszamy realizację projektów kolejowych i drogowych

Adamczyk: przyspieszamy realizację projektów kolejowych i drogowych

Robimy wszystko, by przyspieszyć realizację projektów kolejowych i drogowych - powiedział we wtorek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Zapowiedział wzór przepisów, które pozwolą nadrobić proces inwestycyjny.

Adamczyk we wtorek podczas posiedzenia rządu przedstawił sprawozdanie wraz z półrocznej działalności swojego resortu.

Na co oddać pieniądze?

Rząd szuka miliardów na autostrady. Na szali bezpieczeństwo kierujących

- Stajemy przed olbrzymim wyzwaniem wydania 67 mld zł w tej (perspektywie) UE na infrastrukturę kolejową. W tym roku winniśmy wydać praktycznie rzecz zabierając ponad 7 mld złotych. Tak zapowiadał poprzedni rząd. Zastaliśmy puste szuflady mimo tego, że rozpisano 50 przetargów w ubiegłym roku kalendarzowego na modernizację infrastruktury kolejowej. Ale to tylko przetargi, które służyły "rezonowaniu" różnorodnego rodzaju obietnic wyborczych poprzez rząd PO-PSL - mówił Adamczyk.

- Lada dzień złożymy projekt ustawy w tej sprawie, to znaczy takiej nowelizacji przepisów, który pozwoli przyspieszyć proces inwestycyjny - dodał.

Dodał, że resort zdiagnozował problemy w procesie inwestycyjnym.

- Zdiagnozowaliśmy miejsca, które powodują, że przygotowanie planu inwestycji, całego procesu konstrukcji, trwa ponad dwa czasy. Mamy nadzieję na tej przyspieszenie. Jednym z wyzwań jest także współpraca wraz z wojewodami. To często przy urzędach wojewódzkich wydawane istnieją decyzje dotyczące realizacji lokaty drogowych czy kolejowych. Tu liczymy na bardzo bliską współpracę. W przyszłym tygodniu zapraszamy wojewodów, ich urzędników, wskazujemy im na obszaru, które blokują inwestycje - podkreślił szef resortu infrastruktury.

Dialog na kolei

Wspomniał, że resort wznowił prace nad wieloletnim programem utrzymaniowym infrastruktury kolejowej.

- Wznowiliśmy dialog na transportu. Nasi poprzednicy, którzy spotkali się z branżą podwładnych inwestycji kolejowych i na drodze mieli dla nich jedynie jedno słowo; "jesteście kanciarzami, złodziejami, jesteście potencjalnymi ludźmi, które korumpują". Dialog wraz z branżą kolejową i drogową, ze związkami zawodowymi, właściwie nie istniał. Przywróciliśmy rzetelne obyczaje, przywróciliśmy dobre stosunki z tymi środowiskami - powiedział minister.

Holenderskie poldery to nie zaakceptować Mazowsze. Minister o wydatkach budowy autostrad

Poinformował, że powołany został zespół, który zajmuje się optymalizacją nakładów pieniężnych budowy autostrad i tras ekspresowych.

- To jest zapowiadane przez wraz z nas działanie i to siano jest już na ukończeniu. Został powołany zespół, skomplikowany z ekspertów tak resortowych, jak i ze strony społecznej. Przedstawimy na dniach propozycję optymalizacji budowy autostrad, dróg ekspresowych w Polsce a mianowicie wskazał Adamczyk.

- Można budować drogi oszczędniej, szybciej i we należytej technologii - ocenił.

Uratowany kontrakt

Adamczyk mówił, że jego resort uratował kontrakt na 20 pociągów dla PKP Intercity.

- Udało nam się, i mówię to spośród pełną odpowiedzialnością, uratować ugoda na produkcję 20 pociągów przez Pesę Bydgoszcz(... ), które poruszają się dzisiaj po polskich torach. Wówczas było bardzo trudne przedsięwzięcie - powiedział Adamczyk.

Minister powiedział, że resort podjął działania związane wraz z rozliczeniem środków unijnych dzięki lata 2007-2013, przeznaczonych dzięki realizację inwestycji kolejowych.

- Część z 13, 2 mld zł było bardzo poważnie zagrożona, udało nam się te środki rozliczyć (... ) - powiedział Adamczyk.

Poinformował, że od 16 listopada 2015 r. podpisano dokumenty urzędowe dla 22 zadań inwestycyjnych o łącznej długi 274, 2 km w niniejszym 17 km autostrad, ponad 240 km dróg ekspresowych. - Wartość tych kontraktów podpisanych z wykonawcami do miesiąca dzisiejszego to jakby dziesięciu mld zł - wskazał.

Zainteresowanie Via Carpatia

Polskie autostrady najdroższe przy Europie? Sprawdzamy słowa ministra

Adamczyk podkreślił, że trasa Via Carpatia to 1 z najważniejszych projektów gwoli jego resortu.

- Via Carpatia to wielki projekt komunikacyjny, drogi ekspresowej, która ma z założenia nie zaakceptować tylko ożywić województwa wschodnie, ale zwłaszcza wytworzyć ośka komunikacyjną, gospodarczą, transportową północ-południe. Żadna z tej osi praktycznie nie była realizowana nie zważając na 8-letniego wysiłku, nie posiadamy zakończonych inwestycji na osi północ-południe, nie ma przejezdności od Bałtyku do południowej granicy państwa - mówił Adamczyk.

- Via Carpatia to projekt, który to mamy nadzieję, uda mnie się zrealizować - dodał.

Przypomniał, że w marca br. odbyło się spotkanie na warszawskim rynku ministrów transportu państw zainteresowanych realizacją naszym przedsięwzięciem. - Jest wielkie zainteresowanie tym projektem, będą kolejne państwa, które wpisują się w działania dzięki rzecz realizacji tego projektu - podkreślił Adamczyk.

Prawo budowlane

Adamczyk zapewniał, że do końca roku Radzie Ministrów zostanie przedstawiony nieznany projekt kodeksu budowlanego. Poinformował, że nad nowelizacją Upoważnienia budowlanego pracują urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa pod spodem kierownictwem wiceministra Tomasz Żuchowskiego.

Przypomniał, że po 2012 roku ówczesny premier Donald Tusk powołał w celu życia Komisję Kodyfikacyjną Prawa budowlanego, której zadaniem stało uporządkowanie i znowelizowanie Uprawnienia budowalnego. Zdaniem Adamczyka Komisja nie wywiązała się wraz z swoich obowiązków, dlatego przy styczniu br. minister odwołał członków Komisji.

W ubiegłym tygodniu w Sejmie wiceminister Żuchowski mówił, iż resort będzie tworzył oryginalny kodeks w oparciu na temat dobre rozwiązania z przygotowanego przez Komisję projektu.

Jest nowy szef Poczty Polskiej. "Początek rzetelnej zmiany"

Zdaniem resortu obowiązujące Prawo budowlane jest złożone, a przepisy mało transparentne. Najwięcej problemów związanych spośród przepisami występuje w rejonie planowania i zagospodarowania przestrzennego, a także brak jest przepisów regulujących jednoznacznie kwestie odszkodowań w budownictwie.

Poczta Polska operatorem narodowym

Minister Adamczyk mówił także o zadaniach, jakie stoją przed Pocztą Polską. Podkreślił, że sytuacja, gdy odrębny operator, nie będący operatorem narodowym, wygrywał przetarg na obsługę instytucji publicznych, wydaje się niedopuszczalna.

Adamczyk posiadał na myśli przetarg na obsługę korespondencji sądowej spośród 2013 roku, który wygrała spółka InPost. W grudniu ubiegłego roku ogłoszono efekty kolejnego przetargu, który wygrała Poczta Polska i od momentu 1 marca br. wówczas ona zajmuje się dostarczaniem przesyłek sądowych.

- Dzisiaj pracujemy nad tym, aby Poczta Polska każdorazowa się, tak jak wówczas dzieje się w innych krajach europejskich, narodowym operatorem - podkreślał Adamczyk. Wskazał, że resort musi spowodować do tego, aby zdobywanie kontraktów na obsługę korespondencji organów administracji publicznej przez Pocztę Polską odbywało się bez przetargu.

Z wcześniejszych zapowiedzi ministerstwa powstaje, że głównymi zadaniami stojącymi przed Pocztą Polską SA jest sprawa podwyżek wynagrodzeń dla pracowników oraz progres usług, by m. in. sprostać konkurencji, w naszym zmiana korespondencji listowej na elektroniczną.

Resort zapowiadał także przebudowę informatycznych programów centralnych, rozwój technologii jak i również upowszechnienie internetu.

Innym ogromnym, zdaniem MIB, wyzwaniem jest wykorzystanie Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej S. A., w skład której wchodzi: Bank Pocztowy, dwa Towarzystwa Ubezpieczeniowe i Fundusz Emerytalny.

Co to jest binge-watching?