Autosan ma nowego właściciela

Legendarna polska marka w rękach nowego właściciela

Sanok dostaje swoją wielką możliwość - powiedziała premier Beata Szydło w środę przy Sanoku (Podkarpackie) podczas ceremonii podpisania umowy sprzedaży Autosanu SA. Firmę kupiło konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar jak i również Huta Stalowa Wola; dwie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Kupujący za będącą od 2013 r. w upadłości fabrykę zapłacili 17, 3 mln zł.

- Myślę, iż nie tylko autobusy, jednak także - jak była zapowiedź w trakcie celebracji podpisywania (umowy) - wydaje się plan, żeby również wytwarzane były tutaj pojazdy gwoli wojska. Ale ten czas pewnie przed nami. Cieszę się, że dzisiaj ów umowa została podpisana, że dotrzymaliśmy słowa i Sanok dostaje swoją wielką szansę – powiedziała premier Szydło.

Inwestorzy

Nikt nie zaakceptować chce kupić historycznej wytwórni. Cena wciąż spada, ogłoszą już piąty przetarg

Szefowa rządu podziękowała jednemu z inwestorów HSW, która "też czeka na tek krok, żeby wytwarzanie wojskowa była tam nadal intensywnej uruchamiana". - Te dobre plany dla HSW już są – dodała.

- Widać wyraźnie tę drogę, którą pokazaliśmy; przywileje, które chcemy realizować w oparciu o odbudowę polskiego przemysłu, i bardzo ważną rolę tutaj ministerstwa obrony narodowej, przemysłu obronnego. Będziemy wówczas na pewno cały termin dalej rozwijać – zaznaczyła premier.

O doborze oferty konsorcjum firm z Polskiej Grupy Zbrojeniowej poinformował na początku lutego syndyk wagi upadłościowej Ludwik Noworolski. Zaznaczył wtedy, że ostateczna porozumienie sprzedaży ma zostać zawarta do oporu marca.

Jakie warunki?

W własnej ofercie kupujący zadeklarowali przejęcie pracowników, utrzymanie produkcji autobusów oraz wprowadzenie do propozycji zakładu nowych produktów.

Konsorcjum złożone ze firm wchodzących w skład PGZ już raz składało podaż kupna Autosanu. Było wówczas przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi. W ostatnim tygodniu konfrontacji wyborczej ofertę kupna zakładu złożyło konsorcjum firm: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar a także prywatna spółka SKB Drive Tech. Po wyborach pierwotnego oferta została jednak wycofana.

Autobusy z Sanoka wrócą na lokalne drogi. Fabryka ma nieznanego właściciela

Autosan był po upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja ub. r. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła badanie ws. upadłości Autosanu.

Problem ze sprzedażą

Spółka była pięć razy wystawiana dzięki sprzedaż w przetargu. Po ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Na piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki wraz z wolnej ręki.

Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów; obecnie zatrudnia ok. 300 ludzi.

Fabryka uzyskała przy ub. roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi w największym stopniu rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.

Autosan SA jest wybraną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła planować i produkować elementy wozów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała metrów. in. z firmami Pesa Bydgoszcz, Newag z Nieznanego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

HSW SA jest jednym z największych w kraju producentów sprzętu wojskowego. Wytwarza m. in. samobieżne haubice, transportery opancerzone i wyrzutnie rakiet. Z kolei PIT-Radwar to warszawska firma, która - podobnie jak HSW - należy do PGZ, działa w sektorze radiolokacji.