Czy samoloty po wypadkach znowu latają? Ile kosztuje naprawa?

Naprawa Bombardiera po awaryjnym lądowaniu może kosztować nawet jednej, 5 mln dol.

Wieczorem 10 stycznia 2018 roku doszło do awaryjnego lądowania Bombardiera Dash Q400 lecącego z Krakowa do odwiedzenia Warszawy. Uszkodzeniu uległa przednia część podwozia. Kadłub zderzył się z pasem startowym i musiało dojść do odwiedzenia uszkodzenia całej struktury. Ile może kosztować naprawa takiego samolotu?

Bombardier trafił do Eurolotu (spółki, która to należy do LOT-u) we wrześniu 2012 rok. TVN24 dotarł do informacji o podobnych problemach samolotu więcej niż jeden dni wcześniej we Lwowie. – Jesteśmy na kroku analizowania historii ostatnich prac technicznych. Na ów moment nie potrafię tegoż określić – powiedział Adrian Kubicki, rzecznik LOT-u, w antenie telewizji w odpowiedzi na te informacje.

Otrzymaliśmy też oświadczenie danego LOT-u:

Dzięki profesjonalnemu wykonaniu przez pilotów czynu awaryjnego lądowania nikomu spośród 59 pasażerów i czterech członków załogi nic się nie stało. Pasażerowie o własnych siłach opuścili aeroplan, przeszli do Terminala VIP, gdzie zostali objęci pieczą ze strony pracowników LOT-u i PPL.

Okoliczności na skutek których doszło do incydentu lotniczego zbada obecnie PKBWL i wewnętrzna komisja LOT. Samolot będzie poddany szczegółowemu przeglądowi technicznemu.

Problemy w Bombardierze

– Temat wadliwego działania podwozia w tym modelu samolotu nie zaakceptować jest nowy – mówi Bartosz Czajka, ekspert portalu Polski Rynek Transportu Aeronautycznego i właściciel firmy konsultingowej Bravo Charlie. W listopadzie 2017 roku piloci brytyjskiej linii Flybe wylądowali awaryjnie Bombardierem Q400 w Belfaście bez wysuniętego przedniego podwozia. Problemy z podwoziem proch w ostatnim czasie również jeden z samolotów Q400 linii airBaltic.

W 2007 roku skandynawskie linie lotnicze SAS zaprzestały korzystania wraz z Bombardierów Dash Q400 z powodów bezpieczeństwa. Doszło wówczas do trzech awaryjnych lądowań spowodowanych wadliwym podwoziem.

– W takich przykładach nie było ofiar zabójczych, ale zawsze jest sporo strachu – mówi Czajka. – Przez umiejętny pilotaż można doprowadzić do bezpiecznego lądowania. LOT ma fachowych pilotów. Są dobrze wyszkoleni. Dlatego wszystko przebiegło tak, jak przebiegło – tłumaczy.

Ekspert zaznacza też, że trwa akurat tak zwany low season, czyli okres, w jakim wykonywana jest mniej lotów. Przewoźnik może zatem dysponować rezerwą sprzętu.

Zobacz również: Ile kosztuje tankowanie samolotu? Te kwoty wykonują wrażenie

Ile może potrwać i kosztować naprawa samolotu?

– Na pewno odrzucić zadzieje się to od ręki. Samolot będzie wyłączony z eksploatacji przez przekonany czas – mówi Czajka. Dodaje, że LOT prawdopodobnie znajdzie używaną część, to znaczy przednie podwozie, gdzieś dzięki rynku. Jeżeli doszło do uszkodzenia struktury kadłuba czas remontu będzie dużo dłuższy, a koszt remontu może wynieść nawet powyżej miliona dolarów. Z pewnością bezzwłocznie podjęto rozmowy z korporacją leasingową NAC, która wydaje się właścicielem samolotu i firmą ubezpieczeniową w celu określenia co dalej.

Do kosztu zakupu części dołożyć trzeba będzie jeszcze wynajęcie hangaru i mechaników rozliczanych zwykle na podstawie roboczogodzin.

Koszt całej naprawy powinien zamknąć się po granicach 1, 5 miliona dolarów – mówi Robert Grochowski, Prezes firmy ALL4JETS, oferującej wsparcie inżynierskie dla przewoźników, obsługę techniczną pojazdów latających, a także szkolenia kadry.

Grochowski wylicza, iż koszt nowego przedniego podwozia to w przypadku Bombardiera Dash Q400 około 250 tyś dolarów. Do tego dochodzi komplet kół przednich (20 tysięcy dolarów), przywrócenie struktury samolotu do bazowego stanu i same koszty renowacji. – Roboczogodzina pracy jednego mechanika to około pięćdziesiąt euro – tłumaczy.

Dodaje też, że naprawa struktury może stać się problematyczna. – Obciążenia mogły przenieść się wzdłuż konstrukcji i potrafiło dojść do uszkodzeń strukturalnych również w innych rejonach niż miejsce styku kadłuba z pasem lotniska. Będzie wymagało to metrów. in. bardzo kompleksowej wybudowy urządzeń awionicznych oraz przestrzeni samolotu. Samolot przez długotrwały czas będzie uziemiony – tłumaczy Grochowski. W jego mniemaniu LOT najprawdopodobniej zatrudni dla renowacji kogoś od producenta, czyli z samej kanadyjskiej firmy Bombardier.

Koszt świeżego Bombardiera Dash Q400 to około 25-30 mln dolarów.

10 stycznia 2018 roku zaistniały problemy spośród przednią częścią podwozia Bombardiera Dash Q400. Goleń wysunęła się, ale nie zdołało dojść do jej zablokowania. Załoga przygotowała się do awaryjnego lądowania. Nikomu z 59 pasażerów ani 4 członków załogi nic się nie stało. Przez cztery godziny zablokowane było także Lotnisko Chopina.

Czabański: w tym roku odrzucić będzie opłaty audiowizualnej